Chůze pro zdraví

             Vlastní zkušenost s chůzí a postřeh z praxe

Na základě vlastních zkušeností s bolestmi zad a kolen jsem před 7 lety objevila nadšení při uzdravování pomocí chůze. Tento druh pohybu mi vyhovuje a zároveň mi pomáhá je totiž:

  • nejpřirozenějším pohybem pro člověka
  • za pomocí nordic walking hůlek, berlí nebo jen pohybem vlastních rukou hned zapojíte celé tělo
  • dochází k úpravě nesprávných pohybových návyků, které vám způsobují bolest
  • zároveň jsem jako fyzioterapeutka zjistila, že když jsem naučila svoje klienty správně chodit, tak jsem u nich viděla zlepšení zdravotních potíží.

Proto mě napadla myšlenka, na žádost svých klientů, vytvořit chůzi pro zdraví

  • procházky jsou doplněné o zdravotní cvičení
  • po procházkách můžete se mnou zkonzultovat své problémy pohybového aparátu
  • spolu určitě najdeme vhodnou změnu pohybu či stylu tak, aby byl pro vás co nejvhodnější
  • poznáte nová místa v Praze a třeba i mimo Prahu
  • protáhnete si tělo a pročistíte hlavu
  • seznámíte se s novými lidmi 

Chůze pomáhá mým klientům s těmito

zdravotními potížemi

Bolesti zad, krční i hrudní páteře

Výhody chůze

  • aktivují se hluboké břišní svaly (core) a svaly podél páteře,
  • uvolňují se jednotlivé segmenty páteře  díky "kontrarotaci" osy pánve a ramen při chůzi s holemi.
  • dojde ke vzpřímení páteře díky opoře o hůlky,
  • aktivují se svaly lopatek, které jsou "stabilizačním místem" pro navazující svaly krční páteře

Bolesti kyčlí, kolen a kotníku

Výhody chůze

  • dochází k odlehčení těchto kloubů díky částečnému přenosu váhy těla na horní končetiny
  • prodloužení kroku a tím protažení svalů kyčelních kloubů, posílení hýžďových svalů a celé nohy.

Poúrazové stavy a zlomeniny

Výhody chůze

  • nabrat zpět svou kondici a posílit svaly.
  • postupně zvyšovat zátěž a přecházet na jiný typ chůze
  • vyzkoušet různé terény a povrchy pro lepší stabilizaci těla
  • začíná se volna a pomalu přidávat.

Problémy s dýcháním

Výhody chůze

  • při chůzi si zvolíte svojí vlastní intenzitu pohybu,
  • aktivujete brániční dýchání
  • prohloubíte dechové fáze
  • posílíte dýchací svaly
  • osvěžíte plíce čerstvým vzduchem z přírody

Problémy se srdcem 

Výhody chůze

  • zapojíte srdíčko, které vám rozproudí krev v těle.
  • pro vážnější problémy se srdíčkem doporučuji použití sporttesteru, kde si můžete hlídat maximální tepovou frekvenci, která je pro vás vhodná (doporučí lékař na základě tzv. zátěžového vyšetření).

Obezita a nadváha

Výhody chůze

  • intenzitu i tempo chůze si zvolíte podle sebe tak, abyste cítili "že něco děláte", ale zároveň abyste to vydrželi a měli z pohybu dobrý pocit, zároveň budete
  • posilujete celé tělo
  • využití krokoměru pro motivaci